ARTIKEL 5.2

Wij zorgen voor het onderhoud van de woning en repareren een gebrek, als u melding maakt van een gebrek. In bijvoorbeeld de volgende situaties hoeven wij de gebreken aan uw woning niet te repareren:

  • als het gebrek door uw schuld is ontstaan of aan u is toe te rekenen of;

  • als het gaat om eenvoudige, kleine reparaties die zijn benoemd in het Besluit kleine herstellingen (zie ook artikel 8) of;

  • als het onmogelijk is om het gebrek te repareren.

Verdere informatie kunt u vinden op:

ARTIKEL 8.1

U doet kleine reparaties en onderhoud in de woning. Alle reparaties voor rekening van de huurder staan in het Besluit kleine herstellingen.

Dit zijn reparaties zoals:

  • schilderen, behangen en sausen aan de binnenkant van het huis. U mag alleen houten kozijnen schilderen. Kunststof en aluminium kozijnen dus niet.

  • het schoonhouden van de (buitenzijde) woning;

  • het onderhouden van de tuin, het repareren van de schutting en het herstellen van de bestrating.

Heeft u een Serviceabonnement? Dan hebben we afspraken gemaakt over de kosten voor kleine reparaties en wie deze uitvoert. Het Serviceabonnement kunt u afsluiten via elanwonen.nl. De abonnementskosten worden automatisch afgeschreven van uw rekening. 

ARTIKEL 21.1

Wij doen ons best voor u. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden over ons bent en dat u dat aan ons wilt vertellen. Ook kan het gebeuren dat wij met u van mening verschillen over een belangrijk onderwerp. In beide gevallen kunt u uw klacht melden via onze website: www.elanwonen.nl/klacht-melden. U moet uw klacht altijd schriftelijk aan ons doorgeven. We gaan dan met elkaar in gesprek.

Komen we samen niet tot een oplossing? Dan kunt u terecht bij andere organisaties. Hieronder staan ze op een rij.

De klachtencommissie

Er is een speciale onafhankelijke klachtencommissie die klachten over onze dienstverlening behandelt. Een klacht melden kan via: www.geschillencommissie.net

De gemeente

Iedere gemeente heeft een meldpunt goed verhuurderschap. Hier kunt u terecht voor informatie. Zij kunnen doorverwijzen naar de juiste instantie.

Kantonrechter/huurcommissie

In een aantal gevallen kunt u ook naar de huurcommissie of de kantonrechter gaan. Via deze link vindt u meer informatie:

Wanneer kan ik terecht bij de Huurcommissie en wanneer kan ik naar de kantonrechter? | Rijksoverheid.nl

Verschillende soorten huurovereenkomsten 

Er bestaan tijdelijke huurcontracten, vaste huurcontracten en doelgroepencontracten voor de verhuur van een woonruimte. Het soort contract is belangrijk voor hoe lang u de woning kunt huren. Meer daarover leest u op:

Met uitzondering van de vrije sector huur worden de mogelijkheden voor huurverhoging bepaald door de minister. De maximaal redelijke huurprijs kunt u controleren via:

Let op: het gaat om de kale huurprijs, dus exclusief voorschot servicekosten.