ARTIKEL 5.2
Wij zorgen voor het onderhoud van de woning en repareren een gebrek, als u melding maakt van een gebrek. In bijvoorbeeld de volgende situaties hoeven wij de gebreken aan uw woning niet te repareren:
als het gebrek door uw schuld is ontstaan of aan u is toe te rekenen of;
als het gaat om eenvoudige, kleine reparaties die zijn benoemd in het Besluit kleine herstellingen (zie ook artikel 8) of;
als het onmogelijk is om het gebrek te repareren.
Verdere informatie kunt u vinden op:
Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder? | Rijksoverheid.nl
Hoe zorg ik ervoor dat de verhuurder slecht onderhoud aanpakt | Rijksoverheid.nl
ARTIKEL 8.1
U doet kleine reparaties en onderhoud in de woning. Alle reparaties voor rekening van de huurder staan in het Besluit kleine herstellingen.
Dit zijn reparaties zoals:
schilderen, behangen en sausen aan de binnenkant van het huis. U mag alleen houten kozijnen schilderen. Kunststof en aluminium kozijnen dus niet.
het schoonhouden van de (buitenzijde) woning;
het onderhouden van de tuin, het repareren van de schutting en het herstellen van de bestrating.
Heeft u een Serviceabonnement? Dan hebben we afspraken gemaakt over de kosten voor kleine reparaties en wie deze uitvoert. Het Serviceabonnement kunt u afsluiten via elanwonen.nl. De abonnementskosten worden automatisch afgeschreven van uw rekening.
ARTIKEL 21.1
Wij doen ons best voor u. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden over ons bent en dat u dat aan ons wilt vertellen. Ook kan het gebeuren dat wij met u van mening verschillen over een belangrijk onderwerp. In beide gevallen kunt u uw klacht melden via onze website: www.elanwonen.nl/klacht-melden. U moet uw klacht altijd schriftelijk aan ons doorgeven. We gaan dan met elkaar in gesprek.
Komen we samen niet tot een oplossing? Dan kunt u terecht bij andere organisaties. Hieronder staan ze op een rij.
De klachtencommissie
Er is een speciale onafhankelijke klachtencommissie die klachten over onze dienstverlening behandelt. Een klacht melden kan via: www.geschillencommissie.net
De gemeente
Iedere gemeente heeft een meldpunt goed verhuurderschap. Hier kunt u terecht voor informatie. Zij kunnen doorverwijzen naar de juiste instantie.
Kantonrechter/huurcommissie
In een aantal gevallen kunt u ook naar de huurcommissie of de kantonrechter gaan. Via deze link vindt u meer informatie:
Wanneer kan ik terecht bij de Huurcommissie en wanneer kan ik naar de kantonrechter? | Rijksoverheid.nl
Verschillende soorten huurovereenkomsten
Er bestaan tijdelijke huurcontracten, vaste huurcontracten en doelgroepencontracten voor de verhuur van een woonruimte. Het soort contract is belangrijk voor hoe lang u de woning kunt huren. Meer daarover leest u op:
Met uitzondering van de vrije sector huur worden de mogelijkheden voor huurverhoging bepaald door de minister. De maximaal redelijke huurprijs kunt u controleren via:
Let op: het gaat om de kale huurprijs, dus exclusief voorschot servicekosten.